Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Het kan gaan over verschillende problemen, één probleem of een combinatie van problemen. In eerste instantie kan het gaan over de slijtage van de plaatjes. Dat betekent dat hun dikte niet langer garandeert dat u efficiënt kunt remmen. Het is tijd om ze te vervangen. Een ander probleem is dat het vloeistofniveau te laag is. Indien dit het geval is, dan moet je niet langer wachten en het systeem zo snel mogelijk laten controleren door een deskundige. Noteer bovendien dat de hydraulische remvloeistof na verloop van tijd onderhevig is aan vochtigheid en minder efficiënt is.  De vloeistof moet minstens om de 2 jaar of om de 60.000 km worden vervangen, naargelang de aanbevelingen van de constructeur.

Elke band biedt weerstand tijdens het rijden naargelang de maat, en in het bijzonder naargelang het profiel van de band en de breedte van het rijvlak. Wanneer een band niet genoeg opgepompt is, dan veroorzaakt de minste druk een verpletterend effect dat de band op de rijweg ‘plat maakt’. Het contactoppervlak met de grond wordt dan groter, net zoals men met een bal drukt op een hard oppervlak. Dit groter contactoppervlak vergt meer energie tijdens een verplaatsing. Hetgeen meer vraagt van de mechanica en leidt tot een oververbruik, dat 20 % kan bedragen.

Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaan er ‘groene’ banden, met geringe weerstand tijdens het rijden en uitgerust met een specifiek bandenprofiel.

Tijdens het rijden creëert het wrijven van de rijstrook op het asfalt warmte en een afschuivingseffect indien de band niet genoeg geblazen is. Die verhitting in combinatie met de aanzienlijke  vernietiging van het bandenprofiel kan de band op onomkeerbare wijze beschadigen. Advies: pomp uw banden op tot ze de juiste druk hebben, vooral indien u een lang traject aanvat op de autosnelweg.

Zelfs al ziet een band er aan de buitenzijde onberispelijk uit, banden verslijten en ‘raken vermoeid’. Het wegdek en het bandenprofiel dat de rijstrook vormt, verliest aan dikte naarmate de kilometers oplopen. De feitelijke groeven worden minder diep. Wettelijk mag hun diepte niet minder bedragen dan 1,6 mm. In dit geval moet er een wijziging gebeuren. Ook de zijkanten kunnen soms onzichtbare aantastingen ondergaan, die bijvoorbeeld te wijten zijn aan het stoten tegen een voetpad. Een slecht parallelisme of een schok op de velg kunnen eveneens de werking van het wiel/banden-geheel aantasten en trillingen veroorzaken. De levensduur van een band varieert naargelang de gebruiksomstandigheden, het is belangrijk om een band te vervangen van zodra hij tekenen van slijtage vertoont.

Indien de banden worden vervangen, dan vervangt  EURO REPAR CAR SERVICE de klep en dan worden de wielen uitgebalanceerd.

Een band is een essentieel element van een voertuig dat men noodzakelijkerwijze in goede staat moet houden, niet alleen met het oog op de veiligheid, maar ook om de onaangename verrassing te vermijden van een controleonderzoek tijdens  de technische controle. In moeilijke weersomstandigheden, in de regen of in de sneeuw moet de band ook zo efficiënt mogelijk het water van het oppervlak verwijderen.

Een versleten band zal minder water verwijderen, waardoor het risico groter wordt dat er een waterfilm wordt gevormd tussen de rijstrook en het asfalt : het betreft aquaplaning. Vanuit wettelijk standpunt mag de minimale diepte van de groeven niet minder bedragen dan 1,6 mm. Tekenen van slijtage van deze dikte zijn aanwezig in het midden van de groeven op elke band. De inkepingen,

barstjes of een ongelijke slijtage van de rijstrook zijn eveneens redenen voor een controleonderzoek tijdens de technische controle.

icon-gear