Vind de dichtstbijzijnde garage

Terug

Ophanging Ophanging

Veren en schokdempers die in goede staat verkeren, garanderen comfort, een wegligging en een efficiënt remsysteem

Het ophangingsysteem werd ontworpen om tegemoet te komen aan de voornaamste problemen: de filtering van de trillingen, het comfort, de wegligging in de bochten, de stabiliteit op een recht stuk, de efficiënte remmen, en dit ongeacht de lading, de weersomstandigheden of de toestand van het wegdek.

Naast de ophangingsarmen, de triangels, de kleppen en verschillende silent blokken*, berust het systeem op twee belangrijke elementen, veren en schokdempers die uw veiligheid garanderen. Dit systeem biedt de mogelijkheid om de wielen in contact te houden met de grond en om het verlies aan wegligging te beperken, om de onregelmatigheden van het wegdek te absorberen ongeacht de lading en om de wagen stabiel te houden indien hij vertraagt door te vermijden dat hij gaat duiken en de remafstand langer zal worden.

Indien men over het algemeen de schadegevallen uitsluit die te wijten zijn aan een botsing, dan dienen de veren niet te worden vervangen en dan gaan ze de hele levensduur van de wagen mee. De schokdempers zijn dan weer onderhevig aan normale slijtage te wijten aan permanente bewegingen. Olie of gas dat wordt samengeperst in de buis van de schokdemper via een zuiger kan eveneens wegvloeien  in geval van uitgesproken slijtage. Weet dat een olielek op een schokdemper een controleonderzoek met zich meebrengt tijdens de technische controle.

Het leven van een schokdemper is allesbehalve een rustig leven. Na 20.000 kilometer diende hij al ongeveer 1 miljoen keer te werken! De kilometerstand, maar ook de lading van het voertuig, de rijstijl die meer of minder dynamisch is en de toestand van het wegdek beïnvloeden rechtstreeks de levensduur. Vanaf 60.000 km wordt aangeraden om ze te laten controleren door een gekwalificeerde deskundige, en dit om de 20.000 km.

* Een silent blok is een elastisch blok bestaande uit speciaal rubber. Dit rubber is samengeperst en wordt geplaatst tussen onderdelen en laat toe om de trillingen en de geluiden te absorberen.

 

Het advies Eurorepar Car Service

  • Een gewone visuele controle biedt de mogelijkheid om een olielek te detecteren op de schokdemper. Wacht vooral niet en laat desgevallend het beschadigde element vervangen.

  • Vermoeide schokdempers kunnen leiden tot een abnormale slijtage van de banden. Indien dit het geval is, vraag dan advies aan een gekwalificeerde deskundige binnen het EURO REPAR CAR SERVICE-netwerk.

  • De trillingen die te wijten zijn aan de verplaatsing van uw wagen op alle soorten wegdekken kunnen leiden tot een snellere beschadiging van de ophangingselementen. De goede staat van de schokdempers is heel belangrijk en laat een goede filtering van de trillingen toe.

  • De verplichte technische controle is heel streng inzake de staat van ophangingen, en in het bijzonder met betrekking tot de staat en de efficiëntie van de schokdempers. Denk eraan om vooraf een technische controle te laten doen bij EURO REPAR CAR SERVICE !

Uw vragen

Heel waarschijnlijk want het zijn typische symptomen die erop wijzen dat ze hun rol niet meer perfect vervullen. De schokdempers zijn essentiële elementen van het ophangingsysteem en bieden de mogelijkheid om het opspringen te vermijden en zij bevatten de ‘breukbewegingen’, dit zijn alle bewegingen van de wagen indien hij versnelt, remt of van richting verandert. Indien u versnelt , dan wordt er massa verplaatst naar achter. Men zegt dan dat de wagen steigert. Wanneer u remt, dan gebeurt het tegenovergestelde: de wagen drukt heel hard op de voortrein, men zegt dan dat hij duikt. In de bochten wordt er meer kracht uitgeoefend aan de ene zijde. Men zegt dan dat hij slingert. In alle gevallen moeten de schokdempers deze bewegingen bevatten en moeten ze vermijden dat er teveel wordt gedrukt, hetgeen tot gevaarlijk gedrag kan leiden,

bijvoorbeeld door het verbreden van uw baan in de bochten. Wanneer ze te versleten zijn, dan zijn ze minder efficiënt en dan worden de bewegingen van uw wagen breder, wat ervoor zorgt dat de wegligging minder goed is en wat de veiligheid doet afnemen.

U kunt dit aan de buitenkant zien doordat er een olielek is op de schokdemper. Indien deze vettig is en kleverig, dan is de kans groot dat hij beschadigd is.

De normale slijtage van een schokdemper kan ook worden opgespoord door het gedrag van uw wagen. Schokdempers in slechte staat leiden tot: het zweven van de wagen in de snelle bochten, een verbreding van de baan in de bochten,  teveel steigering bij het acceleren (in het bijzonder indien de wagen geladen is), het sterk duiken bij remmaneouvres en een verlenging van de afstand om te vertragen, een abnormale slijtage van de banden, het springen van de wielen in de bochten, geklapper op de oneffenheden of op verkeersdrempels, zijdelingse windgevoeligheid, trillingen aan het stuur, une aantasting van de parallelliteit. El van deze symptomen wijzen erop dat u dit ernstig moet nemen. Wacht niet om uw schokdempers en uw ophanginsysteem te laten controleren bij uw net.

icon-gear