Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Ja, de katalysator heeft een beperkte levensduur en moet regelmatig volgens de voorschriften van de constructeur vervangen worden, soms sneller afhankelijk van het gebruik van uw voertuig. De katalysator zet de meest schadelijke stoffen in de uitlaatgassen om of vermindert ze aanzienlijk, zoals in het bijzonder de niet verbrande koolwaterstoffen : koolstofdioxide, stikstof en partikels. Wanneer de katalysator beschadigd is, komen de schadelijke stoffen vrij in de atmosfeer en voldoet het voertuig niet meer aan de toegelaten milieunormen.  Dit is een reden om afgekeurd te worden op de technische keuring. 

Alles hangt af van het type voertuig, van het gebruik en van de omgeving waarin het regelmatig wordt gebruikt. In vochtige streken of aan de zee bijvoorbeeld heeft een uitlaatinrichting de neiging om vroegtijdig aangetast te worden door oxydatie. Over het algemeen is het toegestaan dat een uitlaatinrichting gedeeltelijk of volledig wordt vervangen vanaf 8 of 9 jaar gebruik in strenge omstandigheden. In deze zelfde omstandigheden kan een katalysator een minder lange levensduur hebben. De knalpot en de geluidsdemper die werden ontwikkeld om het geluid te beperken, kunnen ook een vervanging vereisen vanaf 60.000 km, maar meestal daarna. De lambdasondes worden vervangen wanneer wordt vastgesteld dat ze defect zijn, in het bijzonder bij anti-vervuilingstesten of bij een onregelmatige werking van de motor.
 

De roetfilter wordt vaak gemonteerd op recente dieselmodellen. Deze filter op de uitlaatinrichting is eerder speciaal en biedt de mogelijkheid om de koolstofdeeltjes en de niet verbrande koolwaterstoffen aanwezig in de uitlaatgassen en die bekend staan als gevaarlijk voor de gezondheid op te slaan en te verwijderen. Zo’n filter laat een heel ‘propere’ werking toe, die eveneens bijdraagt tot het milieubehoud, ook als er wordt gestart bij koude temperaturen. De roetfilter moet regelmatig worden nagezien, want hij kan verzadigd zijn en hij kan leiden tot defecten of een aanzienlijk verlies van vermogen. Het betreft een slijtageonderdeel waarvan de levensduur varieert naargelang het gebruik van de wagen.

Een motor is een complexe machine met heel wat onderdelen die in beweging zijn. De meeste van deze samenstellende elementen zijn van metaal, en bepaalde ervan wrijven tegen elkaar. Dat is het geval voor de zuigers in de cilinders. De mobiele zuiger gaat op en neer in de cilinder door te wrijven tegen de wand, waarop er een olielaagje ligt. Zonder deze olie zou de beweging en de dichtheid niet mogelijk zijn. De olie biedt dus de mogelijkheid om de onderdelen te doen ‘glijden’ en en geleidelijk aan stapelen er zich metalen micropartikels op. De oliefilm wordt zodoende verbrand en afgevoerd via de uitlaat. Dat vertegenwoordigt een geringe hoeveelheid die na enkele duizenden kilometer verschillende tientallen centiliter kan bedragen.

Er bestaan verschillende soorten olie naargelang de kenmerken van uw motor. Naargelang het type brandstof, benzine, stookolie, naargelang het vermogen en het soort gebruik waarvoor de motor werd ontwikkeld, een eerder sportief gebruik of een gebruik voor frequente verplaatsingen in een stadsomgeving zal de motor andere olie vereisen. Minerale motorolie wordt ontwikkeld op basis van ruwe olie. Deze is in het bijzonder geschikt voor oude motoren. Half synthetische olie is complexer en heeft eigenschappen die geschikt zijn voor de huidige motoren, het is een mengeling van mineraalolie en chemische of petrochemische samenstellingen. Olie die 100 % synthetisch is, is exclusief samengesteld uit chemische of petrochemische producten. Deze is het meest geschikt voor ‘hoogtechnologische’ motoren.

icon-gear