Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

De symptomen kunnen wijzen op een beschadigde katalysator of lambdasonde.  De lambdasonde is een sensor die in het uitlaatsysteem gemonteerd is en signalen uitzendt naar de motor zodat deze laatste zou zorgen voor een optimale regeling van de mengeling lucht/benzine. Wanneer de lambdasonde beschadigd of versleten is, wordt een verkeerd signaal uitgezonden en schakelt het voertuig over in een « veilige modus » die in het algemeen niet toelaat om sneller te rijden dan 50 km/u. Ook de katalysator kan de oorzaak zijn. Wanneer hij beschadigd is, worden de vervuilende stoffen in de uitlaatgassen niet omgezet in minder schadelijke gassen : in dit geval kan de lamdasonde een waarschuwingssignaal sturen naar de motor die dan ook overschakelt in een veilige modus.  Eén enkele oplossing, de defecte onderdelen zo spoedig mogelijk vervangen.

Ja, de katalysator heeft een beperkte levensduur en moet regelmatig volgens de voorschriften van de constructeur vervangen worden, soms sneller afhankelijk van het gebruik van uw voertuig. De katalysator zet de meest schadelijke stoffen in de uitlaatgassen om of vermindert ze aanzienlijk, zoals in het bijzonder de niet verbrande koolwaterstoffen : koolstofdioxide, stikstof en partikels. Wanneer de katalysator beschadigd is, komen de schadelijke stoffen vrij in de atmosfeer en voldoet het voertuig niet meer aan de toegelaten milieunormen.  Dit is een reden om afgekeurd te worden op de technische keuring. 

Alles hangt af van het type voertuig, van het gebruik en van de omgeving waarin het regelmatig wordt gebruikt. In vochtige streken of aan de zee bijvoorbeeld heeft een uitlaatinrichting de neiging om vroegtijdig aangetast te worden door oxydatie. Over het algemeen is het toegestaan dat een uitlaatinrichting gedeeltelijk of volledig wordt vervangen vanaf 8 of 9 jaar gebruik in strenge omstandigheden. In deze zelfde omstandigheden kan een katalysator een minder lange levensduur hebben. De knalpot en de geluidsdemper die werden ontwikkeld om het geluid te beperken, kunnen ook een vervanging vereisen vanaf 60.000 km, maar meestal daarna. De lambdasondes worden vervangen wanneer wordt vastgesteld dat ze defect zijn, in het bijzonder bij anti-vervuilingstesten of bij een onregelmatige werking van de motor.
 

De roetfilter wordt vaak gemonteerd op recente dieselmodellen. Deze filter op de uitlaatinrichting is eerder speciaal en biedt de mogelijkheid om de koolstofdeeltjes en de niet verbrande koolwaterstoffen aanwezig in de uitlaatgassen en die bekend staan als gevaarlijk voor de gezondheid op te slaan en te verwijderen. Zo’n filter laat een heel ‘propere’ werking toe, die eveneens bijdraagt tot het milieubehoud, ook als er wordt gestart bij koude temperaturen. De roetfilter moet regelmatig worden nagezien, want hij kan verzadigd zijn en hij kan leiden tot defecten of een aanzienlijk verlies van vermogen. Het betreft een slijtageonderdeel waarvan de levensduur varieert naargelang het gebruik van de wagen.

Een motor is een complexe machine met heel wat onderdelen die in beweging zijn. De meeste van deze samenstellende elementen zijn van metaal, en bepaalde ervan wrijven tegen elkaar. Dat is het geval voor de zuigers in de cilinders. De mobiele zuiger gaat op en neer in de cilinder door te wrijven tegen de wand, waarop er een olielaagje ligt. Zonder deze olie zou de beweging en de dichtheid niet mogelijk zijn. De olie biedt dus de mogelijkheid om de onderdelen te doen ‘glijden’ en en geleidelijk aan stapelen er zich metalen micropartikels op. De oliefilm wordt zodoende verbrand en afgevoerd via de uitlaat. Dat vertegenwoordigt een geringe hoeveelheid die na enkele duizenden kilometer verschillende tientallen centiliter kan bedragen.

icon-gear