Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Heel waarschijnlijk verblindt u de gebruikers aan de overkant met uw lichten die te fel schijnen. Weet dat indien u de stand van uw koplampen met één graad verhoogt, het risico op verblinding  20 keer zoveel bedraagt. Indien u rijdt met een lading, denk er dan ook aan om het regelingswieltje van de lichtbundel te gebruiken indien uw wagen daarmee uitgerust is. Noteer ook dat een te lage lichtbundel dan weer het verlichte oppervlak beperkt. Indien de regeling één graad wordt verlaagd, beperkt dit de zichtbaarheid met 30 meter. Denk eraan om regelmatig uw verlichting te laten controleren door een deskundige.

De extra mistlampen vooraan zorgen inderdaad voor een krachtiger verlichting in geval van mist of van heel hevige regen. In andere gevallen kunnen ze de andere gebruikers hinderen. De rode, zeer krachtige mistlamp mag nooit worden gebruikt als het regent, want deze verblindt en hindert de gebruikers achter u. Gebruik deze enkel in geval van mist en denk eraan om ze te doven van zodra de weersomstandigheden verbeteren.

Neen. Er wordt sterk afgeraden om de aanbevolen kilometerstand te overschrijden zonder dat de distributiekit, de riemkit en de wieltjes werden vervangen. Door u deze marge toe te kennen,

riskeert u het leven van uw motor in gevaar te brengen. Denk eraan dat een breuk onherstelbaar kan zijn en in alle gevallen aanzienlijke kosten met zich kan meebrengen. Respecteer nauwgezet de aanbevelingen van de constructeur.

Alles hangt af van het type wagen, van het gebruik en van de omgeving waar de wagen regelmatig rijdt. Een heel warme of heel koude omgeving tast vroegtijdig de materialen aan waaruit bijvoorbeeld de riem bestaat. Een lek, zelfs een kleintje, van de waterpomp en regelmatige afzetting van koelvloeistof op de riem kan deze ook snel beschadigen. Een riem moet minstens om de 5 jaar worden vervangen, indien uw wagen weinig kilometers doet. In alle andere gevallen volstaat het om nauwgezet de aanbevelingen van de constructeur na te leven. 

 

Heel waarschijnlijk want het zijn typische symptomen die erop wijzen dat ze hun rol niet meer perfect vervullen. De schokdempers zijn essentiële elementen van het ophangingsysteem en bieden de mogelijkheid om het opspringen te vermijden en zij bevatten de ‘breukbewegingen’, dit zijn alle bewegingen van de wagen indien hij versnelt, remt of van richting verandert. Indien u versnelt , dan wordt er massa verplaatst naar achter. Men zegt dan dat de wagen steigert. Wanneer u remt, dan gebeurt het tegenovergestelde: de wagen drukt heel hard op de voortrein, men zegt dan dat hij duikt. In de bochten wordt er meer kracht uitgeoefend aan de ene zijde. Men zegt dan dat hij slingert. In alle gevallen moeten de schokdempers deze bewegingen bevatten en moeten ze vermijden dat er teveel wordt gedrukt, hetgeen tot gevaarlijk gedrag kan leiden,

bijvoorbeeld door het verbreden van uw baan in de bochten. Wanneer ze te versleten zijn, dan zijn ze minder efficiënt en dan worden de bewegingen van uw wagen breder, wat ervoor zorgt dat de wegligging minder goed is en wat de veiligheid doet afnemen.

icon-gear