Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

De ‘xenonlamp’ is witter, lichtjes blauwachtig, met een type licht dat dicht aanleunt tegen het daglicht. Deze verlichting is ook krachtiger en gaat ook 2 tot 3 keer langer mee dan een verlichting met klassieke halogeenlampen. De xenonkoplampen werken dankzij speciale gasontladingslampen, zonder gloeidraad. Het betreft een verfijnd systeem dat een beroep doet op bijzondere gloeilampen met elektroden die een zeldzaam gas bevatten (xenon) dat een elektrische boog opwekt onder hoogspanning. Dit maakt een krachtiger verlichting mogelijk en biedt een beter visueel comfort. Er wordt afgeraden om te werken aan dit type verlichting omwille van het elektrocutiegevaar: de spanning bedraagt 20.000 Volt, tegenover 12 tot 14 Volt voor een klassiek systeem! Een gekwalificeerde professional kan uw probleem oplossen.

Heel waarschijnlijk verblindt u de gebruikers aan de overkant met uw lichten die te fel schijnen. Weet dat indien u de stand van uw koplampen met één graad verhoogt, het risico op verblinding  20 keer zoveel bedraagt. Indien u rijdt met een lading, denk er dan ook aan om het regelingswieltje van de lichtbundel te gebruiken indien uw wagen daarmee uitgerust is. Noteer ook dat een te lage lichtbundel dan weer het verlichte oppervlak beperkt. Indien de regeling één graad wordt verlaagd, beperkt dit de zichtbaarheid met 30 meter. Denk eraan om regelmatig uw verlichting te laten controleren door een deskundige.

De extra mistlampen vooraan zorgen inderdaad voor een krachtiger verlichting in geval van mist of van heel hevige regen. In andere gevallen kunnen ze de andere gebruikers hinderen. De rode, zeer krachtige mistlamp mag nooit worden gebruikt als het regent, want deze verblindt en hindert de gebruikers achter u. Gebruik deze enkel in geval van mist en denk eraan om ze te doven van zodra de weersomstandigheden verbeteren.

Neen. Er wordt sterk afgeraden om de aanbevolen kilometerstand te overschrijden zonder dat de distributiekit, de riemkit en de wieltjes werden vervangen. Door u deze marge toe te kennen,

riskeert u het leven van uw motor in gevaar te brengen. Denk eraan dat een breuk onherstelbaar kan zijn en in alle gevallen aanzienlijke kosten met zich kan meebrengen. Respecteer nauwgezet de aanbevelingen van de constructeur.

Alles hangt af van het type wagen, van het gebruik en van de omgeving waar de wagen regelmatig rijdt. Een heel warme of heel koude omgeving tast vroegtijdig de materialen aan waaruit bijvoorbeeld de riem bestaat. Een lek, zelfs een kleintje, van de waterpomp en regelmatige afzetting van koelvloeistof op de riem kan deze ook snel beschadigen. Een riem moet minstens om de 5 jaar worden vervangen, indien uw wagen weinig kilometers doet. In alle andere gevallen volstaat het om nauwgezet de aanbevelingen van de constructeur na te leven. 

 
icon-gear