Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Tijdens een technische controle op voorhand bij EUROREPAR CAR SERVICE worden alle punten die op de planning staan van de technische controle nagekeken, meestal in minder dan een uur tijd. Deze controlepunten hebben betrekking op een twaalftal grote hoofdstukken: identificeren van het voertuig, remmen, stuurinrichting, beglazing, verlichting/signalisatie, ophanging/assen, wielen, koetswerk/structuur, interne veiligheidsuitrusting, voeding/brandstof, uitlaat en ten slotte vervuiling.

Sommige van de gecontroleerde punten die verband houden met veiligheid en milieu dienen verplicht hersteld te worden indien ze niet conform zijn. In dit geval moet uw wagen een verplicht controleonderzoek ondergaan eens de herstellingen werden uitgevoerd. Om onaangename verrassingen te vermijden en om de kost van een controleonderzoek te vermijden opteert u best voor een technische controle op voorhand bij EUROREPAR CAR SERVICE!

Indien u dat wenst, kunnen wij snel de nodige aanpassingen of herstellingen doen die nodig blijken na de controle op voorhand. Van zodra uw wagen in orde werd gebracht in onze werkplaats, volstaat het om rustig naar de technische controle te gaan … en om er in één keer door te geraken! Indien u dat wenst, kan EUROREPAR CAR SERVICE u voorstellen om dit in uw plaats te doen en om met uw wagen naar een erkend controlecentrum te gaan *.

* De beschikbaarheid van deze dienst moet lokaal gecontroleerd worden bij uw EUROREPAR CAR SERVICE-garage.

De twee systemen verschillen, maar het principe blijft hetzelfde: een slijtmateriaal gekleefd op steunblokjes (de plaatjes of de klauwen) wrijven tegen een schijf of een trommel die in verbinding staat met het wiel om de beweging te vertragen of te stoppen en de kinetische energie om te zetten in warmte. Over het algemeen beschikken de stadswagens of compacte wagens over een gecombineerd systeem met schijven vooraan en trommels achteraan, die laatste hebben minder remkracht. Men treft ook remschijven aan op de vier wielen op grotere wagens die een grotere remcapaciteit vereisen ten aanzien van de afmetingen, hun gewicht of hun prestaties. Noteer dat ongeveer 70 % van de remkracht vooraan wordt uitgeoefend, vandaar een meer uitgesproken slijtage van de schijven en de plaatjes vooraan.

Het anti-blokkeersysteem voor de remmen of ABS is een belangrijk veiligheidselement, maar het laat niet toe om de remafstanden te verkorten. Het ABS-systeem biedt enkel de mogelijkheid om de controle over de wagen te behouden door te vermijden dat de wielen gaan blokkeren en om dus het stuurvermogen te behouden. Want wanneer de wielen blokkeren, dan gebeurt er slechts één iets als men aan het stuur draait: de wagen ‘glijdt’ rechtdoor, vooral op een natte ondergrond. Met het ABS-systeem kunt u een botsing vermijden door uit te wijken, zelfs indien u kort moet remmen. Het ABS-systeem werkt via een hydraulische centrale  die elektronisch wordt bediend en die bij een dringend remmanoeuvre een onderbroken druk genereert via heel snelle schokken, een beetje als ‘gepointilleerd’ remmen. De blokkering gevolgd door de mindere druk in enkele milliseconden biedt de wielen de mogelijkheid om efficiënt te remmen terwijl  ze blijven draaien: het stuurvermogen en de maximale remcapaciteit blijven behouden, de wielen blokkeren niet.

Er is heel waarschijnlijk een probleem met de schijven of de schijven en remplaatjes zijn uitermate versleten. Indien u vaak dynamisch rijdt of wanneer u met uw wagen rijdt in de stad, weet dan dat het remsysteem sneller verslijt. Een trilling kan afkomstig zijn van een schijf waarvan heel wat werd gevraagd bij koude temperaturen en waarvan het oppervlak niet vlak is. Door te draaien ‘golft’ de schijf, hetgeen trillingen veroorzaakt indien men remt en soms een abnormaal geluid. Indien er geen trilling is en het geluid blijft duren, dan kan het gebeuren dat de remplaatjes heel versleten zijn, en dat er niet voldoende slijtmateriaal meer aanwezig is. De remschijf staat dan rechtstreeks in contact met het harde metalen element van de remplaat. Opgelet, in dit geval kan de schijf in enkele tientallen kilometers beschadigd geraken! Wacht niet langer en laat uw remsysteem controleren in een EURO REPAR CAR SERVICE-garage.

icon-gear