Goed zien en gezien worden in alle omstandigheden
Goed zien en goed gezien worden is één van de basisregels die moeten nageleefd worden om te rijden zonder risico’s te nemen. De stadslichten, de dimlichten en de grote lichten, de mistlichten en ook de richtingaanwijzers en de ruitenwissers vooraan en achteraan zijn essentiële uitrustingselementen om uw veiligheid en uw visueel comfort te garanderen. In het bijzonder 's nachts en in geval van slechte weersomstandigheden!
Of uw koplampen werken, of de lichtbundels goed zijn ingesteld, niet te hoog, niet te laag, en of de lampen goed werken, zowel vooraan als achteraan, het zijn allemaal essentiële elementen die gecontroleerd worden tijdens de technische controle. Een defecte lamp leidt systematisch tot onaangename verrassingen tijdens een controle!
Ook ruitenwissers moeten regelmatig worden nagekeken en vervangen, ze conditioneren immers de optimale zichtbaarheid bij regen of sneeuw en ze bieden ook de mogelijkheid om uw voorruit te reinigen. Opdat uw ‘zichtbaarheidsinstrumenten’ dus efficiënt zouden werken, moet u eraan denken om regelmatig uw verlichting en uw ruitenwissers te laten controleren bij een professional!
De ‘xenonlamp’ is witter, lichtjes blauwachtig, met een type licht dat dicht aanleunt tegen het daglicht. Deze verlichting is ook krachtiger en gaat ook 2 tot 3 keer langer mee dan een verlichting met klassieke halogeenlampen. De xenonkoplampen werken dankzij speciale gasontladingslampen, zonder gloeidraad. Het betreft een verfijnd systeem dat een beroep doet op bijzondere gloeilampen met elektroden die een zeldzaam gas bevatten (xenon) dat een elektrische boog opwekt onder hoogspanning. Dit maakt een krachtiger verlichting mogelijk en biedt een beter visueel comfort. Er wordt afgeraden om te werken aan dit type verlichting omwille van het elektrocutiegevaar: de spanning bedraagt 20.000 Volt, tegenover 12 tot 14 Volt voor een klassiek systeem! Een gekwalificeerde professional kan uw probleem oplossen.
Heel waarschijnlijk verblindt u de gebruikers aan de overkant met uw lichten die te fel schijnen. Weet dat indien u de stand van uw koplampen met één graad verhoogt, het risico op verblinding 20 keer zoveel bedraagt. Indien u rijdt met een lading, denk er dan ook aan om het regelingswieltje van de lichtbundel te gebruiken indien uw wagen daarmee uitgerust is. Noteer ook dat een te lage lichtbundel dan weer het verlichte oppervlak beperkt. Indien de regeling één graad wordt verlaagd, beperkt dit de zichtbaarheid met 30 meter. Denk eraan om regelmatig uw verlichting te laten controleren door een deskundige.
De extra mistlampen vooraan zorgen inderdaad voor een krachtiger verlichting in geval van mist of van heel hevige regen. In andere gevallen kunnen ze de andere gebruikers hinderen. De rode, zeer krachtige mistlamp mag nooit worden gebruikt als het regent, want deze verblindt en hindert de gebruikers achter u. Gebruik deze enkel in geval van mist en denk eraan om ze te doven van zodra de weersomstandigheden verbeteren.
De extra mistlampen vooraan zorgen inderdaad voor een krachtiger verlichting in geval van mist of van heel hevige regen. In andere gevallen kunnen ze de andere gebruikers hinderen. De rode, zeer krachtige mistlamp mag nooit worden gebruikt als het regent, want deze verblindt en hindert de gebruikers achter u. Gebruik deze enkel in geval van mist en denk eraan om ze te doven van zodra de weersomstandigheden verbeteren.