Vind de dichtstbijzijnde garage

Algemene voorwaarden wegbijstand EUROREPAR

EUROREPAR Car Service biedt 3 formules aan in zijn programma Wegbijstand EUROREPAR:

  1. Formule Basic 
  2. Formule Silver
  3. Formule Gold

De formules Silver en Gold nemen de gedekte prestaties over van de formule Basic. Het onderscheid tussen de formules Silver en Gold zijn nadrukkelijk vermeld in de bijstandsvoorwaarden.

Inhoudstafel
 

ARTIKEL 1. Bijstandsleverancier
ARTIKEL 2. Begunstigden
ARTIKEL 3. Gedekt voertuig
ARTIKEL 4. Territoriaal gebied
ARTIKEL 5. Geldigheid van het contract
ARTIKEL 6. Verplichtingen door de Begunstigde in geval van bijstandsaanvraag
ARTIKEL 7. Subrogatie
ARTIKEL 8. Dienstverlening
Artikel 8.1. Pechverhelping
Artikel 8.2. Sleping
Artikel 8.3. Vervangwagen (enkel van toepassing voor de formule Silver of Gold)
Artikel 8.4. Trein- of vliegtuigticket (enkel van toepassing voor de formule Gold)
Artikel 8.5. Hotelaccomodatie (enkel van toepassing voor de formule Gold)
Artikel 8.6. Ophalen van het voertuig (enkel van toepassing voor de formule  Gold)
ARTIKEL 9. Klachten
ARTIKEL 10. Uitsluitingen


ARTIKEL 1.     Bijstandsleverancier 

Binnen het bestek van de hierna vermelde bijstandsvoorwaarden heeft EUROREPAR Wegbijstand (hierna vermeld als de Bijstand) de bijstandsdiensten toevertrouwd aan de vereniging zonder winstoogmerk Koninklijke Belgische Touring Club (BE 0403.471.597) waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is in België, Wetstraat 44 te 1040 Brussel.

ARTIKEL 2.     Begunstigden

Worden beschouwd als begunstigden: de fysieke persoon of de rechtspersoon die eigenaar is van het gedekte voertuig, evenals de bestuurder(s) en de passagiers van het gedekte voertuig.

ARTIKEL 3.     Gedekt voertuig

Gedekt zijn de voertuigen (hierna vermeld het Voertuig), die voldoen aan de volgende bepalingen:

Zijn niet gedekt:

ARTIKEL 4.    Territoriaal gebied

De bijstandsprestaties zijn voorzien in België en het Groothertogdom Luxemburg.

De begunstgigde van een formule Gold kan eveneens aanspraak maken op de bijstandsprestaties voorzien in alle landen die standaard als verzekerd vermeld staan op de groene verzekeringskaart van het Voertuig.

ARTIKEL 5.    Geldigheid van bijstandsdekking

De Bijstand is geldig vanaf het moment dat de klant zijn EUROREPAR Wegbijstand heeft afgesloten in een Erkend EUROREPAR Car Service-punt en het Erkende EUROREPAR Car Service-punt de bijstand heeft geregistreerd in de interne EUROREPAR Car Service-database.
    
De bijstandsdekking eindigt in volgende gevallen:

ARTIKEL 6.     Verplichtingen door de Begunstigde in geval van bijstandsaanvraag

In geval van een bijstandsaanvraag moet de Begunstigde:
    

    
De Bijstand is ontheven van de verplichting tot dienstverlening indien de hierboven genoemde verplichtingen geschonden worden als gevolg van grove nalatigheid of opzet. In geval van een opzettelijke inbreuk of een schending als gevolg van een grove nalatigheid zal de Bijstand toch de dienstverlening verzorgen indien deze inbreuk geen invloed gehad heeft op de grootte van de schade of op de verplichtingen en taken van de Bijstand.

ARTIKEL 7.    Subrogatie

Elke begunstigde die beroep doet op de dekking, stelt de Bijstand ten belope van het bedrag van de vergoeding of tot beloop van de kosten van de tussenkomst, in zijn rechten en rechtsvorderingen tegen de aansprakelijke derde.

ARTIKEL 8.    Dienstverlening

Artikel 8.1.    Pechverhelping

De Bijstand komt tussen voor de pechverhelping van het geïmobliseeerde voertuig ten gevolge van pech. 
    
Onder de term pech wordt verstaan:

    
Wanneer het voertuig als gevolg van pech geïmmobiliseerd is, stuurt de Bijstand een pechverhelper op de plaats van het voorval om de mobiliteit te herstellen.
    
De Bijstand komt tussen op openbare wegen en aan het domicilie van de Begunstigde of een van de Begunstigden. Pechverhelping voor off-roadvoertuigen en terreinwagens wordt verleend op plaatsen die toegankelijk zijn en waar de toegang wettelijk toegelaten is. Wordt als domicilie beschouwd, de hoofdverblijfplaats of de gebruikelijke verblijfplaats vermeld tijdens de onderschrijving van de Bijstand met EUROREPAR Car Service voor zover deze zich in België of het Groot-Hertdogdom Luxemburg bevindt.
    
Wisselstukken, brandstof, olieën en verzending van deze, herstellingskosten en werkuren blijven ten laste van de Begunstigde.
    
De Bijstand kan in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor de kwaliteit of de prijs van de herstellingen die worden uitgevoerd door een garagist.

Artikel 8.2.    Sleping

Indien het Voertuig geïmmobiliseerd is ten gevolge van pech en de pechverhelping geen resultaat heeft, zorgt de Bijstand ervoor dat het Voertuig weggesleept wordt.
    
In België zal het Voertuig naar het dichtstbijzijnde erkende EUROREPAR Car Service-punt worden gesleept indien het een klein euvel betreft dat nog dezelfde dag kan worden hersteld.
    
Indien de minimale veiligheidsvoorwaarden voor het uitvoeren van een herstelling niet gewaarborgd kunnen worden op de plaats waar het Voertuig onklaar is of indien de duurtijd van de herstelling meer dan 24 uur in beslag neemt zal het Voertuig worden afgesleept naar het meest geschikte erkende EUROREPAR Car Service-punt binnen een straal van 30km. Indien de Begunstigde erom verzoekt diens wagen te laten afslepen naar een EUROREPAR Car Service-punt dat gevestigd is buiten een straal van 30km zullen de extra gereden kilometers ten laste worden gelegd van de Begunstigde.
    
In het buitenland wordt het Voertuig naar het dichtstbijzijnde erkende EUROREPAR Car Service-punt gesleept. Indien er zich in het buitenland geen erkende EUROREPAR Car Service- punt bevindt binnen een straal van 100 km mag de Bijstand het Voertuig naar de dichtstbijzijnde vakbekwame garage slepen.
De Bijstand mag het Voertuig naar de dichtstbijzijnde vakbekwame garage laten slepen indien het dichtstbijzijnde erkende EUROREPAR Car Service-punt onbereikbaar of onbeschikbaar is.
    
In het geval van een sleping op bevel van de politie omwille van een geïmmobiliseerd Voertuig (zie art 8.1), komt de Bijstand enkel tussen voor maximum € 250 in België, en voor maximum € 375 in Luxemburg.

De Begunstigde heeft recht op één sleping per incident. Tijdens het slepen of het transport van het Voertuig neemt de Bijstand de verantwoordelijkheid en de zorg voor de sleutels en de boorddocumenten op zich maar wijst echter elke verantwoordelijkheid met betrekking tot de inhoud af.

Artikel 8.3.    Vervangwagen (enkel van toepassing op de formule Silver of Gold)

Enkel de Begunstigde van een formule Gold kan aanspraak maken op een vervangwagen en dit enkel in de landen vermeld op de internationale motorrijtuigverzekeringskaart met uitzondering van België en Luxemburg. 

Enkel de Begunstigde van een formule Silver of Gold kan aanspraak maken op een vervangwagen in België of Luxemburg. 
    
Indien het Voertuig ten gevolge van pech geïmmobiliseerd is en de mobiliteit niet op de dag van het incident kan worden hersteld, zorgt de Bijstand voor een vervangwagen (van een gelijkaardige categorie of kleiner indien een gelijkaardige categorie niet beschikbaar is), dit voor plaatselijk gebruik en voor zover deze beschikbaar is in een straal van 100 km vanaf de plaats van het voorval.
    
De vervangwagen wordt ter beschikking gesteld voor de duur van de herstelling, echter met een maximum van vier kalenderdagen.
    
De vervangwagen zal ter beschikking worden gesteld en na gebruik worden teruggebracht in het dichtstbijzijnde steunpunt of korte termijn verhuurmaatschappij aangeduid door de Bijstand. 
    
Het is mogelijk dat de sleepdienst de Begunstigde tot op de plaats van ter beschikkingstelling vervoert. 
    
In geval de Begunstigde de vervangwagen niet teruggeeft in het verhuurkantoor waar de vervangwagen hem geleverd werd, zullen hem drop off kosten aangerekend worden (tenzij dit uitdrukkelijk met de Bijstand overeengekomen werd). De "drop off" kosten zijn de kosten die door de korte termijn verhuurmaatschappijen aangerekend worden wanneer de vervangwagen elders of in een ander verhuurkantoor dan het initiële (verhuurkantoor die de vervangwagen geleverd heeft) achtergelaten wordt.
    
De ter beschikking stelling van de vervangwagen is kosteloos voor de Begunstigde; alle bijkomende kosten zoals brandstof, tol, boetes, franchise of beschadigingen aan de wagen zijn evenwel voor rekening van de Begunstigde.
    
Om recht te hebben op de vervangwagen moet de Begunstigde kunnen voldoen aan de voorwaarden gesteld door de verhuurder (zoals bv. het betalen van een waarborg) en zich akkoord verklaren met de voorwaarden van de huurovereenkomst. De Bijstand is en blijft een derde onbetrokken partij bij dit contract.

De vervangwagen zal enkel toegekend worden indien het Voertuig is geïmobiliseerd ten gevolge van pech zoals beschreven in artikel 8.1.
    
De vervangwagen zal niet toegekend worden in de volgende gevallen :

    
De ter beschikkingstelling van de vervangwagen is niet van toepassing wanneer door de Bijstand na overleg met de Begunstigde een ander voordeel werd verleend zoals een trein- of vliegtuigticket (artikel 8.4 ) of een hotelaccommodatie (artikel 8.5).
In uitzonderlijke gevallen kunnen deze diensten en waarborgen gecombineerd worden.  Hiervoor is de goedkeuring van de Bijstand vereist. 
De Bijstand komt eveneens tussen in de taxikosten van een éénmalige rit tussen hotel en garage, huuragentschap, treinstation of luchthaven, deze kosten worden gedekt tot maximaal €150,00 per traject.

Artikel 8.4.    Trein- of vliegtuigticket (enkel van toepassing voor de formule Gold)

Enkel de Begunstigde van een formule Gold kan aanspraak maken op onderstaande prestaties.

Indien het Voertuig geïmmobiliseerd is ten gevolge van pech en de mobiliteit niet hersteld kan worden op de dag van het incident, stelt de Bijstand een treinticket eerste klasse ter beschikking. 
    
Indien de duur van de treinreis meer dan zes uur bedraagt, stelt de Bijstand een vliegtuigticket economy class ter beschikking.
    
De ter beschikkingstelling en de ten laste name van een trein- of vliegtuigticket is niet van toepassing wanneer door de Bijstand na overleg met de Begunstigde een ander voordeel werd verleend zoals een vervangwagen (artikel 8.3 ) of een hotelaccommodatie (artikel 8.5). In uitzonderlijke gevallen kunnen deze diensten en waarborgen gecombineerd worden.  Hiervoor is de goedkeuring van de Bijstand vereist. 
De Bijstand komt eveneens tussen in de taxikosten van een éénmalige rit tussen hotel en garage, huuragentschap, treinstation of luchthaven, deze kosten worden gedekt tot maximaal €150,00 per traject.

Artikel 8.5.    Hotelaccommodatie (enkel van toepassing voor de formule Gold)

Enkel de Begunstigde van een formule Gold kan aanspraak maken op onderstaande prestaties.

Indien het Voertuig ten gevolge van pech geïmmobiliseerd is op minimum 100km van de woonplaats van de Begunstigde en de mobiliteit niet hersteld kan worden op de dag van het incident en indien de Begunstigde overnachtingsmogelijkheden nodig heeft, zorgt de Bijstand voor overnachting in een driesterrenhotel of een hotel van een vergelijkbare klasse voor zover een accommodatie van dit type mogelijk is. In geval van onbeschikbaarheid van zulk een etablissement kan er geen schadeloosstelling of compensatie aan de Bijstand worden gevraagd. 
    
De overnachting wordt ten laste genomen zolang het voertuig geïmmobiliseerd is en het Voertuig niet hersteld is, maar met een maximum van vier nachten.
    
De organisatie en de ten laste name van de hotelovernachting is niet van toepassing wanneer door de Bijstand na overleg met de Begunstigde een ander voordeel werd verleend zoals een vervangwagen (artikel 8.3 ) of een trein- of vliegtuigticket (artikel 8.4). In uitzonderlijke gevallen kunnen deze diensten en waarborgen gecombineerd worden.  Hiervoor is de goedkeuring van de Bijstand  vereist. 
De Bijstand komt eveneens tussen in de taxikosten van een éénmalige rit tussen hotel en garage, huuragentschap, treinstation of luchthaven, deze kosten worden gedekt tot maximaal €150,00 per traject.

Artikel 8.6.    Ophalen van het Voertuig (enkel van toepassing voor de formule Gold)

Enkel de Begunstigde van een formule Gold kan aanspraak maken op onderstaande prestaties.
    
Indien het Voertuig na het beëindigen van de herstelling, door de eigenaar, de bestuurder of een hiertoe gemachtigd vertegenwoordiger opgehaald moet worden op de plaats van herstelling, wordt een treinticket eerste klasse voorzien. Ingeval de treinreis meer dan zes uur bedraagt, wordt een vliegtuigticket economy class voorzien.


ARTIKEL 9.    Klachten

Elke klacht i.v.m. de prestaties van de Bijstand in het kader van de bijstand mag door de Begunstigde gericht worden aan Touring: 

Gerelateerde klachten moeten verstuurd worden binnen een tijdspanne van maximum 7 dagen vanaf hun uitvoering.

ARTIKEL 10.    Uitsluitingen

De Bijstand is ontheven van de verplichting tot dienstverlening indien de onderhoudsinstructies van de fabrikant niet werden gerespecteerd (bijv. het overschrijden van het maximumaantal kilometers voor een onderhoudsbeurt). Het bezoek dienen te worden vermeld in het onderhoudsboekje van het betreffende Voertuig, met firmastempel van het EUROREPAR Car Service- punt dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd;

De Bijstand neemt volgende kosten niet ten laste:


De Bijstand komt niet tussen in volgende gevallen: 

icon-gear