Uw vragen
Onze antwoorden
De totale lucht waarmee de 4 banden in contact staan met de grond is nauwelijks omvangrijker dan deze van een paar schoenen; dat rechtvaardigt het belang van een rijstrook en profielen die in goede staat verkeren. Maar soms volstaat dit niet om een optimale wegligging te behouden in winterse weersomstandigheden, in het bijzonder bij regen, modder of sneeuw.
Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaat er een volledig gamma winterbanden of ‘M+S’ vervaardigd in een zachter materiaal en met een bandenprofiel dat meer grip biedt en dat aanzienlijk de motoriek op de sneeuw en op een nat wegdek verbetert. U kunt wel een heel jaar met dit type banden rijden, maar ze verslijten veel sneller op een droog wegdek, een zachte rubber is verplicht.
De roetfilter wordt vaak gemonteerd op recente dieselmodellen. Deze filter op de uitlaatinrichting is eerder speciaal en biedt de mogelijkheid om de koolstofdeeltjes en de niet verbrande koolwaterstoffen aanwezig in de uitlaatgassen en die bekend staan als gevaarlijk voor de gezondheid op te slaan en te verwijderen. Zo’n filter laat een heel ‘propere’ werking toe, die eveneens bijdraagt tot het milieubehoud, ook als er wordt gestart bij koude temperaturen. De roetfilter moet regelmatig worden nagezien, want hij kan verzadigd zijn en hij kan leiden tot defecten of een aanzienlijk verlies van vermogen. Het betreft een slijtageonderdeel waarvan de levensduur varieert naargelang het gebruik van de wagen.
Het eerste wat u moet doen is indien mogelijk aan de kant gaan staan indien u aan het rijden bent, vervolgens schakelt u het contact uit en wacht u enkele minuten tot de olie opnieuw tot onderaan de motor daalt. In het grote merendeel van de gevallen wijst dit er gewoon op dat uw oliepeil het minimum heeft bereikt, het volstaat dan om het peil te controleren via de peilstok. De methode: de peilstok eruit halen, afvegen met een doek, en vervolgens volledig onderdompelen in de opening. Enkele seconden wachten en vervolgens opnieuw trekken aan de peilstok. Het olielaagje op de peilstok stopt bij een merkteken tussen ‘mini’ en ‘maxi’. Het volstaat dan, indien u over een bus olie beschikt, om de olie in kleine hoeveelheden in het motorblok te gieten, en om via de peilstok te controleren of het niveau niet boven het merkteken ‘maxi’ uitkomt. Indien het lichtje na deze controle nog blijft branden, verbreek dan het contact en laat uw wagen nazien door een deskundige.
Een band is een essentieel element van een voertuig dat men noodzakelijkerwijze in goede staat moet houden, niet alleen met het oog op de veiligheid, maar ook om de onaangename verrassing te vermijden van een controleonderzoek tijdens de technische controle. In moeilijke weersomstandigheden, in de regen of in de sneeuw moet de band ook zo efficiënt mogelijk het water van het oppervlak verwijderen.
Een versleten band zal minder water verwijderen, waardoor het risico groter wordt dat er een waterfilm wordt gevormd tussen de rijstrook en het asfalt : het betreft aquaplaning. Vanuit wettelijk standpunt mag de minimale diepte van de groeven niet minder bedragen dan 1,6 mm. Tekenen van slijtage van deze dikte zijn aanwezig in het midden van de groeven op elke band. De inkepingen,
barstjes of een ongelijke slijtage van de rijstrook zijn eveneens redenen voor een controleonderzoek tijdens de technische controle.
Elke band biedt weerstand tijdens het rijden naargelang de maat, en in het bijzonder naargelang het profiel van de band en de breedte van het rijvlak. Wanneer een band niet genoeg opgepompt is, dan veroorzaakt de minste druk een verpletterend effect dat de band op de rijweg ‘plat maakt’. Het contactoppervlak met de grond wordt dan groter, net zoals men met een bal drukt op een hard oppervlak. Dit groter contactoppervlak vergt meer energie tijdens een verplaatsing. Hetgeen meer vraagt van de mechanica en leidt tot een oververbruik, dat 20 % kan bedragen.
Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaan er ‘groene’ banden, met geringe weerstand tijdens het rijden en uitgerust met een specifiek bandenprofiel.
Uw vragen
De totale lucht waarmee de 4 banden in contact staan met de grond is nauwelijks omvangrijker dan deze van een paar schoenen; dat rechtvaardigt het belang van een rijstrook en profielen die in goede staat verkeren. Maar soms volstaat dit niet om een optimale wegligging te behouden in winterse weersomstandigheden, in het bijzonder bij regen, modder of sneeuw.
Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaat er een volledig gamma winterbanden of ‘M+S’ vervaardigd in een zachter materiaal en met een bandenprofiel dat meer grip biedt en dat aanzienlijk de motoriek op de sneeuw en op een nat wegdek verbetert. U kunt wel een heel jaar met dit type banden rijden, maar ze verslijten veel sneller op een droog wegdek, een zachte rubber is verplicht.
De roetfilter wordt vaak gemonteerd op recente dieselmodellen. Deze filter op de uitlaatinrichting is eerder speciaal en biedt de mogelijkheid om de koolstofdeeltjes en de niet verbrande koolwaterstoffen aanwezig in de uitlaatgassen en die bekend staan als gevaarlijk voor de gezondheid op te slaan en te verwijderen. Zo’n filter laat een heel ‘propere’ werking toe, die eveneens bijdraagt tot het milieubehoud, ook als er wordt gestart bij koude temperaturen. De roetfilter moet regelmatig worden nagezien, want hij kan verzadigd zijn en hij kan leiden tot defecten of een aanzienlijk verlies van vermogen. Het betreft een slijtageonderdeel waarvan de levensduur varieert naargelang het gebruik van de wagen.
Het eerste wat u moet doen is indien mogelijk aan de kant gaan staan indien u aan het rijden bent, vervolgens schakelt u het contact uit en wacht u enkele minuten tot de olie opnieuw tot onderaan de motor daalt. In het grote merendeel van de gevallen wijst dit er gewoon op dat uw oliepeil het minimum heeft bereikt, het volstaat dan om het peil te controleren via de peilstok. De methode: de peilstok eruit halen, afvegen met een doek, en vervolgens volledig onderdompelen in de opening. Enkele seconden wachten en vervolgens opnieuw trekken aan de peilstok. Het olielaagje op de peilstok stopt bij een merkteken tussen ‘mini’ en ‘maxi’. Het volstaat dan, indien u over een bus olie beschikt, om de olie in kleine hoeveelheden in het motorblok te gieten, en om via de peilstok te controleren of het niveau niet boven het merkteken ‘maxi’ uitkomt. Indien het lichtje na deze controle nog blijft branden, verbreek dan het contact en laat uw wagen nazien door een deskundige.
Een band is een essentieel element van een voertuig dat men noodzakelijkerwijze in goede staat moet houden, niet alleen met het oog op de veiligheid, maar ook om de onaangename verrassing te vermijden van een controleonderzoek tijdens de technische controle. In moeilijke weersomstandigheden, in de regen of in de sneeuw moet de band ook zo efficiënt mogelijk het water van het oppervlak verwijderen.
Een versleten band zal minder water verwijderen, waardoor het risico groter wordt dat er een waterfilm wordt gevormd tussen de rijstrook en het asfalt : het betreft aquaplaning. Vanuit wettelijk standpunt mag de minimale diepte van de groeven niet minder bedragen dan 1,6 mm. Tekenen van slijtage van deze dikte zijn aanwezig in het midden van de groeven op elke band. De inkepingen,
barstjes of een ongelijke slijtage van de rijstrook zijn eveneens redenen voor een controleonderzoek tijdens de technische controle.
Elke band biedt weerstand tijdens het rijden naargelang de maat, en in het bijzonder naargelang het profiel van de band en de breedte van het rijvlak. Wanneer een band niet genoeg opgepompt is, dan veroorzaakt de minste druk een verpletterend effect dat de band op de rijweg ‘plat maakt’. Het contactoppervlak met de grond wordt dan groter, net zoals men met een bal drukt op een hard oppervlak. Dit groter contactoppervlak vergt meer energie tijdens een verplaatsing. Hetgeen meer vraagt van de mechanica en leidt tot een oververbruik, dat 20 % kan bedragen.
Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaan er ‘groene’ banden, met geringe weerstand tijdens het rijden en uitgerust met een specifiek bandenprofiel.