Eurorepar Car Service

Online Diensten

Vraag een offerte  Vraag een afspraak
Het merk Promotie NIEUWS Onze diensten Het netwerk vervoegen Klantendienst
Choix de la langue FR NL
EUROREPAR Car Service
Onderhoud
Herstellingen
Alle merken
Het merk Promotie NIEUWS Onze diensten Het netwerk vervoegen Klantendienst
NL
Taalkeuze FR NL
Klantendienst
Actualiteiten
Volg ons op
Onze dienstenBanden
Terug
Delen

Banden Banden

Banden: een essentieel element dat we niet mogen verwaarlozen

Banden

Banden zien er hetzelfde uit sinds ze worden gemaakt, maar ze blijven wel evolueren, banden blijven een belangrijk veiligheidselement, omdat dit het enige element is dat in verbinding staat met de wagen en de weg. De banden garanderen een goede wegligging zelfs op een nat wegdek, een onberispelijke wegligging in de bochten,  efficiënte remmanoeuvres  maar ook rijcomfort. Met andere woorden, ze garanderen plezier, efficiëntie en veiligheid.

Uw veiligheid is de bekommernis van EUROREPAR Car Service,  waar u tips krijgt van vakmensen, en waar u terecht kan voor een ruim aanbod banden aangepast aan uw wagen, en waar u zeker bent van een correcte prijs!

 

Banden

Het advies Eurorepar Car Service

Controleer minstens één keer per maand uw bandendruk. U controleert de druk best als uw banden koud zijn;  in het tegenovergestelde geval verhoogt u de druk aangeraden in uw boorddocument met 0,3 Bar.

Pomp uw banden indien u rijdt met een lading op volgens de aanbevelingen van de constructeurs. Dat compenseert het platdrukken en vermijdt overdreven vervorming van de zijkanten en van de rijstrook.

Laat uw wielen uitbalanceren, zowel vooraan als achteraan. Dat vermijdt trillingen aan het stuur en vermijdt een vroegtijdige slijtage van de stuur- en ophangingselementen of een ontregeling van het parallellisme.

Controleer de toestand van het rijvlak, vooral de diepte van de groeven, en kijk of er geen  uitstulpingen zijn, vooral nadat u tegen een voetpad stootte. Een beschadigde band kan een controleonderzoek impliceren tijdens de technische controle.

Kijk of er een reservewiel aanwezig is, is dit niet het geval, kijk dan of er een spuitbus voor een lekke band aanwezig is. Zo’n bus is compact, praktisch, kan heel gemakkelijk gebruikt worden, is snel en biedt de mogelijkheid om tijdelijk de band opnieuw op te pompen, vooraleer u hem definitief herstelt.

 

Uw vragen

Heeft de staat van mijn banden een invloed op mijn brandstofverbruik?
Waarom verhoogt een band die niet genoeg geblazen is de slijtage en het risico op ontploffing?
Wanneer moet ik mijn banden vervangen?
Hoe kan ik de staat van mijn banden controleren?
Kan men de wegligging verbeteren bij winterse weersomstandigheden?
Wat betekenen de vermeldingen op de zijkant van de banden?
Ik heb geen reservewiel, maar een spuitbus tegen lekke banden. Is dat betrouwbaar?  

Onze antwoorden

Elke band biedt weerstand tijdens het rijden naargelang de maat, en in het bijzonder naargelang het profiel van de band en de breedte van het rijvlak. Wanneer een band niet genoeg opgepompt is, dan veroorzaakt de minste druk een verpletterend effect dat de band op de rijweg ‘plat maakt’. Het contactoppervlak met de grond wordt dan groter, net zoals men met een bal drukt op een hard oppervlak. Dit groter contactoppervlak vergt meer energie tijdens een verplaatsing. Hetgeen meer vraagt van de mechanica en leidt tot een oververbruik, dat 20 % kan bedragen.

Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaan er ‘groene’ banden, met geringe weerstand tijdens het rijden en uitgerust met een specifiek bandenprofiel.

Tijdens het rijden creëert het wrijven van de rijstrook op het asfalt warmte en een afschuivingseffect indien de band niet genoeg geblazen is. Die verhitting in combinatie met de aanzienlijke  vernietiging van het bandenprofiel kan de band op onomkeerbare wijze beschadigen. Advies: pomp uw banden op tot ze de juiste druk hebben, vooral indien u een lang traject aanvat op de autosnelweg.

Zelfs al ziet een band er aan de buitenzijde onberispelijk uit, banden verslijten en ‘raken vermoeid’. Het wegdek en het bandenprofiel dat de rijstrook vormt, verliest aan dikte naarmate de kilometers oplopen. De feitelijke groeven worden minder diep. Wettelijk mag hun diepte niet minder bedragen dan 1,6 mm. In dit geval moet er een wijziging gebeuren. Ook de zijkanten kunnen soms onzichtbare aantastingen ondergaan, die bijvoorbeeld te wijten zijn aan het stoten tegen een voetpad. Een slecht parallelisme of een schok op de velg kunnen eveneens de werking van het wiel/banden-geheel aantasten en trillingen veroorzaken. De levensduur van een band varieert naargelang de gebruiksomstandigheden, het is belangrijk om een band te vervangen van zodra hij tekenen van slijtage vertoont.

Indien de banden worden vervangen, dan vervangt  EURO REPAR CAR SERVICE de klep en dan worden de wielen uitgebalanceerd.

Een band is een essentieel element van een voertuig dat men noodzakelijkerwijze in goede staat moet houden, niet alleen met het oog op de veiligheid, maar ook om de onaangename verrassing te vermijden van een controleonderzoek tijdens  de technische controle. In moeilijke weersomstandigheden, in de regen of in de sneeuw moet de band ook zo efficiënt mogelijk het water van het oppervlak verwijderen.

Een versleten band zal minder water verwijderen, waardoor het risico groter wordt dat er een waterfilm wordt gevormd tussen de rijstrook en het asfalt : het betreft aquaplaning. Vanuit wettelijk standpunt mag de minimale diepte van de groeven niet minder bedragen dan 1,6 mm. Tekenen van slijtage van deze dikte zijn aanwezig in het midden van de groeven op elke band. De inkepingen,

barstjes of een ongelijke slijtage van de rijstrook zijn eveneens redenen voor een controleonderzoek tijdens de technische controle.

De totale lucht waarmee de 4 banden in contact staan met de grond is nauwelijks omvangrijker dan deze van een paar schoenen; dat rechtvaardigt het belang van een rijstrook en profielen die in goede staat verkeren. Maar soms volstaat dit niet om een optimale wegligging te behouden in winterse weersomstandigheden, in het bijzonder bij regen, modder of sneeuw.

Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaat er een volledig gamma winterbanden of ‘M+S’ vervaardigd in een zachter materiaal en met een bandenprofiel dat meer grip biedt en dat aanzienlijk de motoriek op de sneeuw en op een nat wegdek verbetert. U kunt wel een heel jaar met dit type banden rijden, maar ze verslijten veel sneller op een droog wegdek, een zachte rubber is verplicht.

De gegevens op de band bieden heel wat informatie : naast het merk en het model van banden staan er ook cijfergegevens op vermeld, zoals ‘195/65 R 15’, gevolgd door een cijfer en een letter, zoals 91 H. Het eerste cijfer 195 duidt de breedte van de band aan in millimeter. Het tweede cijfer 65 stemt overeen met de verhouding tussen de hoogte van de zijkant en de breedte van de band. Het gaat hier om een percentage van 65 %. R wijst op het type

structuur en betekent hier radiaal. Het cijfer 15 wijst op de diameter van de velg in duim waaraan de band moet worden aangepast. Het cijfer 91 stemt overeen met de laadindex, dit wil zeggen met een bepaald gewicht. Dat cijfer wil hier zeggen dat de band maximum 615 kilo lading kan dragen. En de letter H komt ten slotte overeen met de maximale snelheidsindex waarvoor de band werd ontwikkeld bij een maximale lading. H betekent hier

210 km/u. We noteren eveneens dat een band unidirectioneel kan zijn, dit wil zeggen dat de vorm van de profielen, die vaak assymetrisch zijn, geen kruising toelaten. Een unidirectionele band die gedeeltelijk versleten is en die achteraan links wordt gemonteerd, zal bijvoorbeeld later niet vooraan rechts mogen gemonteerd worden.

Een groot aantal moderne wagens heeft geen reservewiel. Dat levert heel wat plaatswinst op voor de bagage en de passagiers, maar het is ook een gewichtsbesparing,  die een rechtstreekse positieve invloed heeft op het brandstofverbruik. Statistisch is de waarschijnlijkheid van een lekke band uiterst gering omwille van de vooruitgang op het gebied van bestendigheid van de samenstellende elementen van banden en de kwaliteit van het wegdek.

Maar niemand is uiteraard vrij van een lekke band. Een alternatief om het wiel te vervangen is het gebruik van een spuitbus voor een lekke band die de mogelijkheid biedt om heel eenvoudig en snel het beschadigde wiel te herstellen. Het gas onder druk in de bus, en een vulcaniserende vloeistof bieden de mogelijkheid om de band op te pompen en tijdelijk te herstellen, via de klep, zoals wanneer u de druk van de banden controleert. De efficiëntie en de betrouwbaarheid van de bus voor lekke banden biedt vandaag de dag de mogelijkheid om in de meeste gevallen zonder reservewiel verder te kunnen. En tijdens een nazicht bij  EURO REPAR CAR SERVICE worden de aanwezigheid ervan en de toestand systematisch gecontroleerd!

Uw vragen

Heeft de staat van mijn banden een invloed op mijn brandstofverbruik?

Elke band biedt weerstand tijdens het rijden naargelang de maat, en in het bijzonder naargelang het profiel van de band en de breedte van het rijvlak. Wanneer een band niet genoeg opgepompt is, dan veroorzaakt de minste druk een verpletterend effect dat de band op de rijweg ‘plat maakt’. Het contactoppervlak met de grond wordt dan groter, net zoals men met een bal drukt op een hard oppervlak. Dit groter contactoppervlak vergt meer energie tijdens een verplaatsing. Hetgeen meer vraagt van de mechanica en leidt tot een oververbruik, dat 20 % kan bedragen.

Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaan er ‘groene’ banden, met geringe weerstand tijdens het rijden en uitgerust met een specifiek bandenprofiel.

Waarom verhoogt een band die niet genoeg geblazen is de slijtage en het risico op ontploffing?

Tijdens het rijden creëert het wrijven van de rijstrook op het asfalt warmte en een afschuivingseffect indien de band niet genoeg geblazen is. Die verhitting in combinatie met de aanzienlijke  vernietiging van het bandenprofiel kan de band op onomkeerbare wijze beschadigen. Advies: pomp uw banden op tot ze de juiste druk hebben, vooral indien u een lang traject aanvat op de autosnelweg.

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

Zelfs al ziet een band er aan de buitenzijde onberispelijk uit, banden verslijten en ‘raken vermoeid’. Het wegdek en het bandenprofiel dat de rijstrook vormt, verliest aan dikte naarmate de kilometers oplopen. De feitelijke groeven worden minder diep. Wettelijk mag hun diepte niet minder bedragen dan 1,6 mm. In dit geval moet er een wijziging gebeuren. Ook de zijkanten kunnen soms onzichtbare aantastingen ondergaan, die bijvoorbeeld te wijten zijn aan het stoten tegen een voetpad. Een slecht parallelisme of een schok op de velg kunnen eveneens de werking van het wiel/banden-geheel aantasten en trillingen veroorzaken. De levensduur van een band varieert naargelang de gebruiksomstandigheden, het is belangrijk om een band te vervangen van zodra hij tekenen van slijtage vertoont.

Indien de banden worden vervangen, dan vervangt  EURO REPAR CAR SERVICE de klep en dan worden de wielen uitgebalanceerd.

Hoe kan ik de staat van mijn banden controleren?

Een band is een essentieel element van een voertuig dat men noodzakelijkerwijze in goede staat moet houden, niet alleen met het oog op de veiligheid, maar ook om de onaangename verrassing te vermijden van een controleonderzoek tijdens  de technische controle. In moeilijke weersomstandigheden, in de regen of in de sneeuw moet de band ook zo efficiënt mogelijk het water van het oppervlak verwijderen.

Een versleten band zal minder water verwijderen, waardoor het risico groter wordt dat er een waterfilm wordt gevormd tussen de rijstrook en het asfalt : het betreft aquaplaning. Vanuit wettelijk standpunt mag de minimale diepte van de groeven niet minder bedragen dan 1,6 mm. Tekenen van slijtage van deze dikte zijn aanwezig in het midden van de groeven op elke band. De inkepingen,

barstjes of een ongelijke slijtage van de rijstrook zijn eveneens redenen voor een controleonderzoek tijdens de technische controle.

Kan men de wegligging verbeteren bij winterse weersomstandigheden?

De totale lucht waarmee de 4 banden in contact staan met de grond is nauwelijks omvangrijker dan deze van een paar schoenen; dat rechtvaardigt het belang van een rijstrook en profielen die in goede staat verkeren. Maar soms volstaat dit niet om een optimale wegligging te behouden in winterse weersomstandigheden, in het bijzonder bij regen, modder of sneeuw.

Bij EURO REPAR CAR SERVICE bestaat er een volledig gamma winterbanden of ‘M+S’ vervaardigd in een zachter materiaal en met een bandenprofiel dat meer grip biedt en dat aanzienlijk de motoriek op de sneeuw en op een nat wegdek verbetert. U kunt wel een heel jaar met dit type banden rijden, maar ze verslijten veel sneller op een droog wegdek, een zachte rubber is verplicht.

Wat betekenen de vermeldingen op de zijkant van de banden?

De gegevens op de band bieden heel wat informatie : naast het merk en het model van banden staan er ook cijfergegevens op vermeld, zoals ‘195/65 R 15’, gevolgd door een cijfer en een letter, zoals 91 H. Het eerste cijfer 195 duidt de breedte van de band aan in millimeter. Het tweede cijfer 65 stemt overeen met de verhouding tussen de hoogte van de zijkant en de breedte van de band. Het gaat hier om een percentage van 65 %. R wijst op het type

structuur en betekent hier radiaal. Het cijfer 15 wijst op de diameter van de velg in duim waaraan de band moet worden aangepast. Het cijfer 91 stemt overeen met de laadindex, dit wil zeggen met een bepaald gewicht. Dat cijfer wil hier zeggen dat de band maximum 615 kilo lading kan dragen. En de letter H komt ten slotte overeen met de maximale snelheidsindex waarvoor de band werd ontwikkeld bij een maximale lading. H betekent hier

210 km/u. We noteren eveneens dat een band unidirectioneel kan zijn, dit wil zeggen dat de vorm van de profielen, die vaak assymetrisch zijn, geen kruising toelaten. Een unidirectionele band die gedeeltelijk versleten is en die achteraan links wordt gemonteerd, zal bijvoorbeeld later niet vooraan rechts mogen gemonteerd worden.

Ik heb geen reservewiel, maar een spuitbus tegen lekke banden. Is dat betrouwbaar?  

Een groot aantal moderne wagens heeft geen reservewiel. Dat levert heel wat plaatswinst op voor de bagage en de passagiers, maar het is ook een gewichtsbesparing,  die een rechtstreekse positieve invloed heeft op het brandstofverbruik. Statistisch is de waarschijnlijkheid van een lekke band uiterst gering omwille van de vooruitgang op het gebied van bestendigheid van de samenstellende elementen van banden en de kwaliteit van het wegdek.

Maar niemand is uiteraard vrij van een lekke band. Een alternatief om het wiel te vervangen is het gebruik van een spuitbus voor een lekke band die de mogelijkheid biedt om heel eenvoudig en snel het beschadigde wiel te herstellen. Het gas onder druk in de bus, en een vulcaniserende vloeistof bieden de mogelijkheid om de band op te pompen en tijdelijk te herstellen, via de klep, zoals wanneer u de druk van de banden controleert. De efficiëntie en de betrouwbaarheid van de bus voor lekke banden biedt vandaag de dag de mogelijkheid om in de meeste gevallen zonder reservewiel verder te kunnen. En tijdens een nazicht bij  EURO REPAR CAR SERVICE worden de aanwezigheid ervan en de toestand systematisch gecontroleerd!

Onze aanbiedingen

Online Diensten

Vraag een offerte  Vraag een afspraak

Vind de dichtstbijzijnde garage

of
Het netwerk vervoegen CONTACTEER ONS

Onze diensten

Olie verversen
Olie verversen
Nazicht
Nazicht
Banden
Banden
Remmen
Remmen
Airconditioning
Airconditioning
Batterij
Batterij
Zichtbaarheid
Zichtbaarheid
Herstelling elektronische onderdelen
Herstelling elektronische onderdelen
Uitlaat
Uitlaat
Distributiekit
Distributiekit
Ophanging
Ophanging
Nazicht technische keuring
Nazicht technische keuring
Mechanica
Mechanica

Onze diensten

Wegbijstand EUROREPAR
Wegbijstand EUROREPAR
Brink Montagepartner
Brink Montagepartner

ONZE GARAGES

Vind de dichtstbijzijnde garage

HET MERK EUROREPAR CAR SERVICE

Het merk
Onze verbintenissen
Actualiteiten

ONZE KLANTENDIENST

EUROREPAR Car Service : vertrouwen dat onderhoudt zich !
Copyright ©2023 Eurorepar Car Service Sitemap Wettelijke vermeldingen Gebruiksvoorwaarden Privacybeleid Beheer mijn cookievoorkeuren EUROREPAR Car Service : vertrouwen dat onderhoudt zich !