Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Neen. Er wordt sterk afgeraden om de aanbevolen kilometerstand te overschrijden zonder dat de distributiekit, de riemkit en de wieltjes werden vervangen. Door u deze marge toe te kennen,

riskeert u het leven van uw motor in gevaar te brengen. Denk eraan dat een breuk onherstelbaar kan zijn en in alle gevallen aanzienlijke kosten met zich kan meebrengen. Respecteer nauwgezet de aanbevelingen van de constructeur.

Alles hangt af van het type wagen, van het gebruik en van de omgeving waar de wagen regelmatig rijdt. Een heel warme of heel koude omgeving tast vroegtijdig de materialen aan waaruit bijvoorbeeld de riem bestaat. Een lek, zelfs een kleintje, van de waterpomp en regelmatige afzetting van koelvloeistof op de riem kan deze ook snel beschadigen. Een riem moet minstens om de 5 jaar worden vervangen, indien uw wagen weinig kilometers doet. In alle andere gevallen volstaat het om nauwgezet de aanbevelingen van de constructeur na te leven. 

 

Heel waarschijnlijk want het zijn typische symptomen die erop wijzen dat ze hun rol niet meer perfect vervullen. De schokdempers zijn essentiële elementen van het ophangingsysteem en bieden de mogelijkheid om het opspringen te vermijden en zij bevatten de ‘breukbewegingen’, dit zijn alle bewegingen van de wagen indien hij versnelt, remt of van richting verandert. Indien u versnelt , dan wordt er massa verplaatst naar achter. Men zegt dan dat de wagen steigert. Wanneer u remt, dan gebeurt het tegenovergestelde: de wagen drukt heel hard op de voortrein, men zegt dan dat hij duikt. In de bochten wordt er meer kracht uitgeoefend aan de ene zijde. Men zegt dan dat hij slingert. In alle gevallen moeten de schokdempers deze bewegingen bevatten en moeten ze vermijden dat er teveel wordt gedrukt, hetgeen tot gevaarlijk gedrag kan leiden,

bijvoorbeeld door het verbreden van uw baan in de bochten. Wanneer ze te versleten zijn, dan zijn ze minder efficiënt en dan worden de bewegingen van uw wagen breder, wat ervoor zorgt dat de wegligging minder goed is en wat de veiligheid doet afnemen.

U kunt dit aan de buitenkant zien doordat er een olielek is op de schokdemper. Indien deze vettig is en kleverig, dan is de kans groot dat hij beschadigd is.

De normale slijtage van een schokdemper kan ook worden opgespoord door het gedrag van uw wagen. Schokdempers in slechte staat leiden tot: het zweven van de wagen in de snelle bochten, een verbreding van de baan in de bochten,  teveel steigering bij het acceleren (in het bijzonder indien de wagen geladen is), het sterk duiken bij remmaneouvres en een verlenging van de afstand om te vertragen, een abnormale slijtage van de banden, het springen van de wielen in de bochten, geklapper op de oneffenheden of op verkeersdrempels, zijdelingse windgevoeligheid, trillingen aan het stuur, une aantasting van de parallelliteit. El van deze symptomen wijzen erop dat u dit ernstig moet nemen. Wacht niet om uw schokdempers en uw ophanginsysteem te laten controleren bij uw net.

Ja. Het hele EURO REPAR CAR SERVICE-systeem is uitgerust met performante en aangepaste tools, met een specifieke analysetool voor meerdere merken die meer dan 35 000 modellen dekt alsook toegang biedt tot alle vereiste technische en methodologische informatie om te werken aan uw wagen, ongeacht het merk en het type interventie. En in geval van een defect of van een ongebruikelijke  herstelling, kunt u beschikken over de technische multimerkenbijstand van onze teams om het probleem efficiënt op te lossen.

icon-gear