Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

De gegevens op de band bieden heel wat informatie : naast het merk en het model van banden staan er ook cijfergegevens op vermeld, zoals ‘195/65 R 15’, gevolgd door een cijfer en een letter, zoals 91 H. Het eerste cijfer 195 duidt de breedte van de band aan in millimeter. Het tweede cijfer 65 stemt overeen met de verhouding tussen de hoogte van de zijkant en de breedte van de band. Het gaat hier om een percentage van 65 %. R wijst op het type

structuur en betekent hier radiaal. Het cijfer 15 wijst op de diameter van de velg in duim waaraan de band moet worden aangepast. Het cijfer 91 stemt overeen met de laadindex, dit wil zeggen met een bepaald gewicht. Dat cijfer wil hier zeggen dat de band maximum 615 kilo lading kan dragen. En de letter H komt ten slotte overeen met de maximale snelheidsindex waarvoor de band werd ontwikkeld bij een maximale lading. H betekent hier

210 km/u. We noteren eveneens dat een band unidirectioneel kan zijn, dit wil zeggen dat de vorm van de profielen, die vaak assymetrisch zijn, geen kruising toelaten. Een unidirectionele band die gedeeltelijk versleten is en die achteraan links wordt gemonteerd, zal bijvoorbeeld later niet vooraan rechts mogen gemonteerd worden.

Een groot aantal moderne wagens heeft geen reservewiel. Dat levert heel wat plaatswinst op voor de bagage en de passagiers, maar het is ook een gewichtsbesparing,  die een rechtstreekse positieve invloed heeft op het brandstofverbruik. Statistisch is de waarschijnlijkheid van een lekke band uiterst gering omwille van de vooruitgang op het gebied van bestendigheid van de samenstellende elementen van banden en de kwaliteit van het wegdek.

Maar niemand is uiteraard vrij van een lekke band. Een alternatief om het wiel te vervangen is het gebruik van een spuitbus voor een lekke band die de mogelijkheid biedt om heel eenvoudig en snel het beschadigde wiel te herstellen. Het gas onder druk in de bus, en een vulcaniserende vloeistof bieden de mogelijkheid om de band op te pompen en tijdelijk te herstellen, via de klep, zoals wanneer u de druk van de banden controleert. De efficiëntie en de betrouwbaarheid van de bus voor lekke banden biedt vandaag de dag de mogelijkheid om in de meeste gevallen zonder reservewiel verder te kunnen. En tijdens een nazicht bij  EURO REPAR CAR SERVICE worden de aanwezigheid ervan en de toestand systematisch gecontroleerd!

De symptomen kunnen wijzen op een beschadigde katalysator of lambdasonde.  De lambdasonde is een sensor die in het uitlaatsysteem gemonteerd is en signalen uitzendt naar de motor zodat deze laatste zou zorgen voor een optimale regeling van de mengeling lucht/benzine. Wanneer de lambdasonde beschadigd of versleten is, wordt een verkeerd signaal uitgezonden en schakelt het voertuig over in een « veilige modus » die in het algemeen niet toelaat om sneller te rijden dan 50 km/u. Ook de katalysator kan de oorzaak zijn. Wanneer hij beschadigd is, worden de vervuilende stoffen in de uitlaatgassen niet omgezet in minder schadelijke gassen : in dit geval kan de lamdasonde een waarschuwingssignaal sturen naar de motor die dan ook overschakelt in een veilige modus.  Eén enkele oplossing, de defecte onderdelen zo spoedig mogelijk vervangen.

Ja, de katalysator heeft een beperkte levensduur en moet regelmatig volgens de voorschriften van de constructeur vervangen worden, soms sneller afhankelijk van het gebruik van uw voertuig. De katalysator zet de meest schadelijke stoffen in de uitlaatgassen om of vermindert ze aanzienlijk, zoals in het bijzonder de niet verbrande koolwaterstoffen : koolstofdioxide, stikstof en partikels. Wanneer de katalysator beschadigd is, komen de schadelijke stoffen vrij in de atmosfeer en voldoet het voertuig niet meer aan de toegelaten milieunormen.  Dit is een reden om afgekeurd te worden op de technische keuring. 

Alles hangt af van het type voertuig, van het gebruik en van de omgeving waarin het regelmatig wordt gebruikt. In vochtige streken of aan de zee bijvoorbeeld heeft een uitlaatinrichting de neiging om vroegtijdig aangetast te worden door oxydatie. Over het algemeen is het toegestaan dat een uitlaatinrichting gedeeltelijk of volledig wordt vervangen vanaf 8 of 9 jaar gebruik in strenge omstandigheden. In deze zelfde omstandigheden kan een katalysator een minder lange levensduur hebben. De knalpot en de geluidsdemper die werden ontwikkeld om het geluid te beperken, kunnen ook een vervanging vereisen vanaf 60.000 km, maar meestal daarna. De lambdasondes worden vervangen wanneer wordt vastgesteld dat ze defect zijn, in het bijzonder bij anti-vervuilingstesten of bij een onregelmatige werking van de motor.
 

icon-gear